reklama
26 sierpień 2024

Otwarto nowy odcinek drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice

zdjęcie: Otwarto nowy odcinek drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice / v23128489
v23128489
Ponad 5-km odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami został w poniedziałek otwarty dla użytkowników. Połączył on już funkcjonujące odcinki tej trasy w Małopolsce, dzięki czemu na północ od Krakowa kierowcy korzystają z blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy.
REKLAMA

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ocenił w poniedziałek podczas uroczystości otwarcia nowego fragmentu S7, że stanowi on bardzo ważny fragment tej trasy, łączący już funkcjonujące odcinki pomiędzy Moczydłem i Miechowem i z drugiej strony między Szczepanowicami i Widomą.

„Pięć kilometrów, ale w całości jest to niezwykle ważny fragment, który przyspiesza komunikację, daje bezpieczeństwo, komfort i odpowiada na wszystkie te potrzeby, które były artykułowane przez lata – jest wreszcie dobra droga w tej części Małopolski, dzisiaj możemy się cieszyć z jej otwarcia” - zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Jak ocenił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, otwarcie nowego odcinka, łączącego już funkcjonujące fragmenty S7 na północ od Krakowa, to „wyjątkowe wydarzenie dla mieszkańców Małopolski i osób związanych z rozwojem tego terenu”.

Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował, że odcinek S7 Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km łączy się z północną obwodnicą miasta i pozwala ominąć je od wschodu. Na trasie powstało pięć obiektów mostowych, w tym 400-metrowa estakada nad linią kolejową, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Z powodu protestów mieszkańców rozpoczęcie jego budowy było opóźnione – prace budowlane trwały od października 2022 roku. Odcinek wybudowało konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy kosztem 197,3 mln zł.

Trasa łączy dwa istniejące już odcinki, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, udostępniony w październiku 2021 r.). Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7.

Minister infrastruktury przypomniał, że żeby w pełni połączyć trasą szybkiego ruchu dwa największe polskie miasta – Warszawę i Kraków – trzeba skończyć budowę ostatniego fragmentu S7, między węzłem Widoma a stolicą Małopolski.

Fragment ten składa się z dwóch odcinków - pierwszy z nich to tzw. odcinek pozamiejski łączący Widomą z węzłem Mistrzejowice o długości 11,2 km. Planuje się udostępnienie go do ruchu pod koniec tego roku i połączenie tymczasowym zjazdem z powstającą drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa.

Od węzła Mistrzejowice trasa S7 biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 7,1 km miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Według drogowców jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).

Realizacja tego odcinka jest opóźniona, ponieważ już w trakcie budowy nastąpiła konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice. W zeszłym miesiącu wojewoda małopolski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid) dla tego węzła. GDDKiA zakłada, że zostanie on zrealizowany w 2025 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź.

„Chcemy zakończyć jak najszybciej budowę drogi S7 w całym jej małopolskim przebiegu. Chcemy, aby ta droga, długo wyczekiwana, była taką +super siódemką+” - wskazał Klimczak.

Według niego trwają także prace mające na celu przygotowanie budowy S7 między Krakowem i Myślenicami, a także na innych odcinkach poza Małopolską.

„Czynimy duże starania, żeby jak najszybciej zakończyć odcinek od Kiełpina do Płońska, ale także dobrze zaplanować newralgiczny, bardzo trudny odcinek od Warszawy do Kiełpina” - zapowiedział minister.

Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć ok. 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami.

Według GDDKiA na tej trasie w budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicy Warszawy (Płońsk - Kiełpin) i Krakowa (Widoma - Nowa Huta). Zarządca dróg przekazał, że zbliża się do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Kiełpin - Warszawa, a dla odcinka Kraków - Myślenice trwa opracowywanie możliwych wariantów przebiegu drogi.

Trasa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju, Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Dzięki niej przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna sześć godzin. (PAP)

rgr/ mmu/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Krynica-Zdrój
1.3°C
wschód słońca: 07:01
zachód słońca: 15:45
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krynicy Gorskiej